Dyrektor Muzeum Rzemiosła w Krośnie zaprasza na wernisaż wyjątkowej wystawy zbiorowej „Temperatura Rzeźby”, prezentującej prace studentów Pracowni Ceramiki Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, działających w ramach Koła Naukowego „Nowa Ceramika”. Wernisaż odbędzie się w czwartek, 16 stycznia 2025 roku o godzinie 18.00 w Piwnicy PodCieniami (Krosno, Rynek 5). Wstęp wolny.
Wystawa będzie czynna do 2 marca 2025.

Wystawa dedykowana jest pamięci śp. dr Piotra Lorka, związanego z działalnością pracowni. Całość wydarzenia odbywa się pod opieką prof. dr hab. Stanisława Bracha, kierującego Pracownią Ceramiki.

 

TEMPERATURA RZEŹBY

Wykorzystanie działania ognia jest, obok procesu tworzenia dzieła przez artystę, najważniejszym i decydującym procesem uzyskania dzieła ceramicznego. Wypalenie wyrobu jest ściśle wpisane w proces technologiczny, a sam obiekt nabiera dzięki niemu twardości i szlachetności. Formowanie gliny, nadawanie jej kształtów, powoływanie z niej jakiejś formy do życia nadaje jej wielki mistyczny sens. Materiał ten jak żaden inny daje człowiekowi poczucie stwarzania.

Wielką wartością gliny ceramicznej jest jej plastyczność, wilgotność, chłonność, która daje nam możliwość delikatnego formowania, doklejania, odbierania, gładzenia, drapania, przecierania i muskania opuszkami palców pozostawiając na niej ślad własnych linii papilarnych. Żaden inny materiał nie daje nam tego wszystkiego jednocześnie.
Glina ceramiczna jest materiałem, którego używa się do zabaw z dziećmi w przedszkolu, pierwszych poważnych kontaktów ze sztuką w szkole średniej i na studiach artystycznych oraz do szukania własnej drogi w dojrzałej wypowiedzi artystycznej. Niesłychanie  istotnym jest dobre opanowanie warsztatu czyli wiedzy technologicznej i umiejętność wykorzystywania tej wiedzy.

Celem Pracowni Ceramicznej na Wydziale Rzeźby jest zwrócenie szczególnej uwagi na wartości kreatywne tworzywa ceramicznego i zastosowanie go
w rzeźbie.
W podstawowym zakresie przygotowujemy studentów do korzystania z różnych materiałów ceramicznych oraz samodzielnego przeprowadzenia całego procesu tworzenia formy ceramicznej od koncepcji przez szkic do realizacji i obróbki technologicznej.
Student powinien umiejętnie interpretować zadany temat ćwiczeń, świadomie wykorzystywać właściwości materiałów ceramicznych przy realizacji przestrzennych form rzeźbiarskich. Dysponujemy również zapleczem laboratoryjnym, w którym studenci pod nadzorem pedagogów w oparciu o receptury dostępne w pracowni samodzielnie zestawiają podstawowe szkliwa.

Pracownia ceramiczna na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych jest pracownią otwartą czyli służy nie tylko studentom rzeźby, ale również studentom z innych wydziałów, którzy chcą w swoim procesie edukacji na uczelni zapoznać się z tym szlachetnym materiałem. Do pracowni z wielkim zaangażowaniem  uczęszczają też studenci innych wydziałów naszej uczelni, doktoranci realizujący swój program w ramach studiów doktoranckich oraz uczestnicy zajęć, którzy pogłębiają swoją wiedze z zakresu ceramiki w ramach Otwartej Akademii.

Od stycznia 2010 roku mam przyjemność kierować Pracownią Ceramiki na warszawskiej ASP, której historia sięga początków XX wieku. To wielkie wyróżnienie, ale i odpowiedzialność, zważywszy na nazwiska profesorów ,którzy byli z nią związani. Wspomnieć tutaj należy początki pracowni z prof. Karolem Tichym, panią prof. Wandą Golakowską i panią prof. Teresą Platą-Nowińską, które wniosły ogromny wkład w rozwój tej pracowni. Nieocenionym  doświadczeniem, zaangażowaniem i ogromną wiedzą w pracy ze studentami wspierał mnie dr Piotr Lorek, dobry fachowiec, pedagog
i wspaniały człowiek, któremu dedykujemy tę wystawę w Galerii Piwnica PodCieniami w Krośnie.

 

Dr hab. Stanisław Brach prof. Uczelni

Pracownia Ceramiki, Wydział Rzeźby ASP w Warszawie

 

plakat wystawy ceramiki, widoczne ceramiczne naczynia czarno białe - geometryczne