Muzeum Rzemiosła w Krośnie przygotowało dla Państwa jubileuszową ekspozycję w Piwnicy PodCieniami, którą można wreszcie zwiedzać po ponad dwumiesięcznej przerwie spowodowanej ograniczeniami związanymi ze stanem epidemii. Wystawa będzie czynna do 31 sierpnia 2020 r.

Zapraszamy do zwiedzenia ekspozycji, obejrzenia filmu o wystawie i do lektury tekstu wprowadzającego do wystawy autorstwa Ewy Mańkowskiej – dyrektorki Muzeum Rzemiosła w Krośnie.

 

W trzydziestoletniej historii muzeum

30 lat funkcjonowania Muzeum Rzemiosła w Krośnie, to przede wszystkim historia gromadzenia zbiorów związanych z dziejami rzemiosła terenów Polski południowo-wschodniej. Można by więc zdefiniować samo muzeum, jako kolekcję obiektów muzealnych. Z drugiej strony jako instytucja spełnimy rolę kolekcjonera – poszukujemy konkretnych przedmiotów, odnajdujemy, nabywamy, by dumnie dzielić się swoimi „skarbami” na ekspozycji, dbać o nie, przechowywać, opracowywać i pieczołowicie chronić. Przedmioty takie, prawie zawsze, tracą swą pierwotną funkcję, stają się muzealiami oznaczonymi numerami, otrzymują też nowy status prawny. Przynależą do muzeum, są poddawane badaniom co do natury pochodzenia i znaczenia, wymierzone, sfotografowane, często lub tylko czasami eksponowane. Wśród naszych muzealnych obiektów są takie, które stanowią szczególnie cenne dla nas zbiory. Część z nich prezentowana jest na ekspozycji stałej, jako wyposażenie rzemieślniczych warsztatów. Są to narzędzia pracy i wyroby charakterystyczne dla różnych branż. Zespoły te w miarę możliwości uzupełniamy nowymi nabytkami.

Na wystawie z okazji 30-lecia prezentujemy trzy wybrane kolekcje. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje zbiór wyrobów zegarmistrzowskich. Kolekcja ta zapoczątkowana została przez założycieli i pomysłodawców Muzeum Rzemiosła. Kilka zegarów przekazanych przez jednego z nich – Tadeusza Bochenka – rozpoczęło proces tworzenia naszej kolekcji, którą uzupełniamy od 30 lat, koncentrując się przede wszystkim na związkach z Michałem Mięsowiczem. W końcu „dom z zegarem” – Pierwsza Krajowa Fabryka Zegarów Wieżowych – znakomitego krośnieńskiego zegarmistrza sam w sobie jest najcenniejszym obiektem tego zespołu.

Druga z prezentowanych na jubileuszowej wystawie kolekcji jest zbiorem szczególnym. Trudno spotkać wśród muzealnych kolekcji sztuki podobną reprezentację artystycznej tkaniny lnianej. Zapoczątkowana w 2000 roku Kolekcja Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” wyróżnia się tworzywem, którym jest włókno lniane i wymiarami zawierającymi się pomiędzy 25 a 60 cm. Na uwagę zasługuje również to, że prace te w założeniu powstawały już jako obiekty muzealne, przygotowywane na Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna”. Dziś to kilkaset dzieł sztuki artystów z wielu krajów świata, i mamy nadzieję, że zespół ten wzbogaci się jeszcze o nowe nabytki.

Muzea często otrzymują lub zakupują całe kolekcje, przyjmując – w dobrej wierze – nie tylko ich zawartość ale także wiedzę, ideę czy autorską koncepcję tworzenia zbioru przez kolekcjonera. Ta niematerialna część jest wartością dodaną, jakże cenną kiedy właściciel zbioru jest nie tylko zbieraczem, ale także specjalistą.

Trzecia kolekcja jubileuszowej wystawy to biżuteria niejubilerska, którą zgromadziła prof. Irena Huml. W 2019 r. Muzeum Rzemiosła stało się właścicielem tego niezwykłego zbioru polskiej biżuterii, wykonanej z materiałów nieszlachetnych. Irena Huml (1928-2015), historyczka sztuki związana z Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie była wybitną badaczką polskiego powojennego rzemiosła artystycznego oraz wielką propagatorką XX-wiecznej biżuterii artystycznej. Zbiór ten nigdy dotąd nie był prezentowany w całości szerszej publiczności.

Ewa Mańkowska
Dyrektorka Muzeum Rzemiosła w Krośnie